Over ons

Over SHOKUDO

SHOKUDO heeft in het Japans de betekenis van een huiselijke eetkamer. Wij hebben voor deze naam gekozen, omdat het een gevoel van ‘thuiskomen’ uitdrukt en we met onze winkel een aangename, huiselijke plek willen creëren. Wij zijn beiden afkomstig uit Japan en wonen inmiddels lange tijd met veel plezier in Nederland. Wij willen graag iets terug doen voor Nederland en hopen dat door middel van onze onderneming te kunnen bereiken.

Oprichter

Emi Matsumoto
Emi woont al 20 jaar in Nederland en heeft ruim 15 jaar ervaring in de horeca. Emi heeft bij twee Japanse restaurants de scepter gezwaaid. Naast ervaring als restaurantmanager heeft zij veel ervaring met backoffice management. Zij bezit de kennis en vaardigheden om zowel op de vloer als in de backoffice een horecazaak te runnen. Daarnaast heeft zij meer dan 4 jaar ervaring met het introduceren van de Japanse cultuur en ambachten in Nederland, wat een groot voordeel is bij haar nieuw op te zetten onderneming. Zij heeft een voorliefde voor het samenbrengen van mensen en culturen en wil dat met deze onderneming verder in de praktijk brengen.

Keiji Aikawa
Keiji woont sinds 1999 in Nederland en heeft ruim tien jaar ervaring in zowel de horeca als Japans/Koreaanse detailhandel. Tijdens zijn werk als restaurant manager ontstond er het idee om zijn ideale zaak te beginnen. Hij wil Nederlanders verder kennis laten maken met de authentieke Japanse eetcultuur en Japanse ambachten en daaruit voortkomende producten. Naast de horeca heeft Keiji veel ervaring op het gebied van webdesign en product design. Hij heeft veel kennis en ervaring van handwerk.

“De Japanse culinaire ervaring in de buurt!”

In de Japanse cultuur is gezamenlijk eten erg belangrijk. In Nederland kent men de Japanse keuken vooral van de sushi restaurants maar de Japanse keuken, en dan met name de gerechten die mensen thuis eten zijn nog vrij onbekend. Wij willen deze keuken introduceren door middel van een nieuw concept.

De focus hierbij zal liggen op take away; mensen kunnen gerechten mee naar huis nemen, of bijvoorbeeld meenemen naar het griftpark bij mooi weer. Ook zullen er een beperkt aantal zitplaatsen gecreëerd worden voor mensen die in het restaurant willen eten. Bij mooi weer kunnen ook een aantal mensen op het terras plaatsnemen. Daarnaast zullen wij ook producten aanbieden die thuis verder bereid kunnen worden. Bijvoorbeeld sushi kits, noodles, miso soepen en bijbehorende dressings en sauzen.

Om de Japanse eetervaring te complementeren zullen we ook een klein assortiment Japans aardewerk en keukenbenodigdheden aanbieden, alsmede Japanse kookboeken. Wij denken dat er ook (juist) gedurende de huidige coronaperiode behoefte zal zijn (blijven) aan een concept als dit.

Het zal ook mogelijk zijn om bij ons ingrediënten te kopen die thuis verder bereid kunnen worden. Door deze ingrediënten samen met je gezin, partner of vrienden te bereiden wordt het een speciale ervaring waardoor het eten ervan extra smaak heeft. Thuis eten is per slot van rekening de basis van eten. Wij willen daaraan de Japanse essentie van eten aan toevoegen om de eetervaring een extra bijzondere smaak te geven.

Zoveel mogelijk duurzaam en gezond

We willen werken met zoveel mogelijk streekproducten en/of regionale leveranciers waarbij de impact op het milieu zo klein mogelijk is en waarbij de gezondheid voorop staat. Wij willen die ingrediënten combineren met de Japanse eetcultuur en zo door middel van unieke producten een nieuwe eetervaring creëren.

Food Counselor
Nao Polman Ishizaka

HASAMI PORCELAIN
stylish products from Japan!

Laat je inspireren door onze foto's!

Volg ons op Instagram